Free Lips Glitter MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com
@MEREPEK

*Syawal...*

Friday, October 5, 2007

InsyaAllah minggu hadapan kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri.Mesti anda telah membuat persiapan walau sekecil mana pun persiapan tersebut kan.Bagi diri saya persiapan seperti biasa sederhana sahaja.
Untuk tahun ini seperti tahun lepas, saya mengambil tempahan untuk membuat biskut raya tetapi tidak banyak la disebabkan tidak cukup tenaga kerja dan masa.Nanti saya upload gambar biskut yang saya jual...
Rasa nak bercerita pulak ttg juadah hari raya di Kuching,Sarawak.Bagi rakan-rakan yang mungkin kurang mengetahui juadah org Sarawak terutama di Kuching,Sarawak kali ini saya akan memperkenalkan satu persatu juadah pagi/hari raya bagi kebiasaan orang Sarawak:
1).Kelupis.

Ni adik beradik ketupat/lemang.Perbezaannya dari segi cara membuat,rupa dan rasanya.Enak dimakan begitu sahaja atau bole la dicicah dgn rendang/serunding.Tapi lagi sedap dimakan dgn seri kaya(bagi saya la).

2)Kek kukus/kek lapis
Yang ni memang dah popular.Antara kek kukus yang popular ialah Kek Hati Pari.Kek ni kek orang dulu-dulu yang masih kekal sehingga kini.Kek ni perlu dikukus selama 8 jam. Kek lapis pulak banyak jugak sampai tak tersebut nama.Saya rasa yang terbaru kek lapis Manjalara(maafla kalo silap..).Selalunya pakar kek lapis sarawak akan menamakan kek tu berdasarkan drama/filem/artis/ yang kiranya meletup la dalam tahun tu.

Saya rasa itu sahaja juadah raya orang Kuching,Swak yang mungkin ada terdapat sedikit perbezaan dengan negeri lain. Jadi saya nak tag la kuza,zura,suen..supaya dapat bercerita serba sedikit ttg juadah hari raya negeri mereka sendiri.Saya pun x tahu sangat ttg makanan di negeri-negeri lain.Mesti banyak kan makanan yang special dari negeri masing2.

merepek@ 8:32 AM 0 comments

*About Me*

Zidot*
25*
Cat city*
simple life*


VISITOR:
*My Tag-board*